vamos a la playa!! - Reisverslag uit San José, Cuba van Dorieke - WaarBenJij.nu vamos a la playa!! - Reisverslag uit San José, Cuba van Dorieke - WaarBenJij.nu

vamos a la playa!!

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

31 Augustus 2006 | Cuba, San José

Hier weer een berichtje uit Cuba! De orkaan is overgewaaid, zonder veel effect hier in San Jose. In Santiago de Cuba (andere kant van eiland) schijnbaar wel wat schade, maar ja, dat zijn ze hier gewend. Het weekend was errug gaaf. Zaterdagmiddag heb ik de varkens, kippen en konijnen van een vriend van me mee verzorgd. In Cuba hebben de meeste mensen een stuk(je) land achter hun huis waar ze dieren houden en groenten verbouwen. Dit wordt door de overheid erg gestimuleerd, aangezien de landbouw niet genoeg voedsel kan produceren voor iedereen. Dat is dus erg grappig; naast een flat zie je een heel stuk land met allemaal bomen en dieren. Daarna heb ik met een heel aantal mannen Cubaanse biertjes gedronken, maar kon na 2 biertjes al niet meer helemaal recht lopen (waren ietsje meer alcoholisch dan de Bafjes op 11B...), dus ben toen maar gestopt... het spaans verstaan en spreken ging trouwens wel ineens veel beter!

´s avonds gingen we uit in Cathalina, een plaatsje enkele kilometers verderop. Ze hadden een soort kermis, echt geniaal gemaakt van allemaal oud ijzer, maar wel een draaimolen, een soort turbo-draaitol, zweefmolen en een enorme box waar muziek uitkwam. Tegen een uurtje of 11 gingen we de ´disco´ in. Het was eigenlijk gewoon een open ruimte met een dak en hek eromheen en een dj die plaatjes en filmpjes draaide op een groot scherm. Er werd veel muziek gedraaid die we in NL ook kennen (Shakira, Jennifer Lopez etc), met een hoog ´schud-je-kont´ gehalte... en natuurlijk salsa. Sodeju, wat kunnen die mensen dansen zeg!! K durfde me niet meer te vertonen, maar gelukkig kon mijn Hondurese vriend ook niet dansen, dus we hebben lekker dom staan doen op de dansvloer. Ik ben bang dat ik het in 3 maanden niet ga redden om echt salsa dansen te leren... Wat trouwens erg leuk is; de mannen hebben allemaal zakdoeken bij zich waar de vrouwen dan hun zweet aan af mogen vegen...ik vraag me af of ze ook een wedstrijd doen, wie de meest stinkende, natte zakdoek heeft en dus met de meeste meiden heeft gedanst, wint?? Maar goed, om half 2 was het afgelopen en gingen we naar het huis van een andere vriend, Giovanni. Is trouwens echt zo´n meidenversierder, maar slechts 20 jaar oud, dus eigenlijk wel schattig. Met zijn familie en vrienden gingen we de volgende dag naar het strand, dus konden we bij hem blijven slapen. Je raadt nooit bij wie ik in bed lag: .... zijn moeder!! Hihi, gelukkig een hele aardige vrouw, dus het was niet heel erg.

De volgende dag alweer heel vroeg op om naar het strand van Varadero te gaan met een... vrachtwagen!! Jaja, lekker low budget, maar erg gezellig. Allemaal bankjes in de bus en volgeladen met mensen. Onderweg nog 3 keer pech gehad (de chauffeur was niet de handigste, om het aardig te zeggen...). Maar goed, de halve dag aan het strand gelegen (in de schaduw, net als de echte Cubanen, de touristen lagen allemaal aan te fikken in de zon...) en lekker bruin geworden. Het water is daar echt prachtig en lekker warm! ´s avonds weer naar huis en ´s ochtends moest ik weer gewoon vroeg opstaan.. nou ja, het was een leuk weekend dus. Helaas, mijn begeleider is er nog steeds niet en komt deze week ook niet... heb dus de hele week weer literatuur gelezen...maar ondertussen kennen ze me wel bij het rumiante departamento dus nemen ze me goed op sleeptouw. Gisteren heb ik als een echte cowboy paardgereden. Geen hoofdstel nodig, gewoon een touwtje en je kunt hier zo gaan rijden: zeer brave paarden! Oh en trouwens, ik heb maandagavond mijn eerste (en laatste...) cubaanse sigaar gerookt! Heel smerig, maar ja, je moet het toch een keer proberen, he? Verder houd ik me liever aan de chocoladetips van Helen, lijkt me gezonder en lekkerder ;) Nou, ik zal jullie niet langer ophouden. Tot de volgende keer maar weer!!!

  • 31 Augustus 2006 - 14:20

    Annemarie:

    Wat leuk om te lezen Dorieke! Wat een ervaringen weer! Klinkt niet verkeerd een weekendje Cuba.. Jammer dat we daar niet even naartoe kunnen met de meiden! Geniet ze nog!

  • 31 Augustus 2006 - 14:23

    Mieke:

    Hey Dorieke,

    Chocolade lijkt me inderdaad een beter dieet dan Cubaanse sigaren! Werkt ook altijd weer erg opbeurend wanneer je erachter komt dat je niet echt "soepel-in-de-heupen" bent ;)!

    Groeten en veel plezier daarginder,
    Mieke

  • 01 September 2006 - 11:43

    Bart:

    Jaja, in bed bij de MOEDER van een 20-jarige vrouwenversierder, dat moeten wij hier geloven zeker.

    Maare, nog veel plezier daar en tot over een paar maanden.

    groeten,
    Bart

  • 01 September 2006 - 21:27

    Hanneke Frum Hullend:

    ha die Dorieka,
    wat klinkt dat allemaal relaxed en wat een tegenstelling met bangladesh waar vele katten uit bomen werden gekeken. Wel balen dat je begeleider zo een werk maakt van begeleiden (dus niet), nou geniet ervan en verklap maar iets van de gezondheid van de grote leider, hier stil gehouden.
    tot gauw hoors groet hanneke

  • 04 September 2006 - 07:49

    Mieke:

    Hey Doriekske,

    klinkt goed!!! Wordt wel een beetje jaloers als ik je verhalen lees. en ben vast niet de enige... Leuk man!
    Hoop dat je begeleider snel terug komt, zodat je iets kunt gaan doen.
    Geniet ze!

    XMieke (van de vriendinnetjes van thuis)

  • 04 September 2006 - 08:50

    Anke:

    Wauw dat klinkt erg leuk allemaal! En binnenkort komt je eerste bezoek al langs! We hebben gister een geweldige activiteit gehad voor Lenk haar verjaardag: Een huifkarrentocht! Jaja.. je kunt er veel van zeggen maar we zaten iig droog :) was erg leuk. We misten je wel hoor! Veel plezier daar nog en houd ons op de hoogte!!!
    xx

  • 04 September 2006 - 18:47

    Dorieke:

    jaja, k heb een gesprek met me begeleider gehad! We snappen elkaar nog niet helemaal (als in Engels versus Spaans...), maar dat komt wel goed. Binnenkort meer info! PS: over de grote leider horen we hier ook niets...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorieke

En...ik ga weer terug naar Bangladesh! Het land dat een plekje in mijn hart heeft veroverd. Dit keer ga ik video's maken met de Kawra varkenshouders, om hun kennis met elkaar te laten uitwisselen over varkens houden en anderen bewust te maken van hun situatie. Die is dat ze 5 dagen per maand niks te eten hebben, geen toegang hebben tot microcrediet, hun kinderen niet naar school mogen en ze door iedereen vernederd worden omdat ze outcasts zijn. Dat moet anders!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 58306

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: