het eten... - Reisverslag uit San José, Cuba van Dorieke - WaarBenJij.nu het eten... - Reisverslag uit San José, Cuba van Dorieke - WaarBenJij.nu

het eten...

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

05 September 2006 | Cuba, San José

Wederom even een verhaaltje, aangezien de rest van de week druk wordt. Carla en Pieter komen namelijk naar Cuba toe en verblijven vanaf donderdag as 3 dagen in Havana. Een mooie gelegenheid om met mijn net geleerde Spaans te pronken en lekker de toerist uit te hangen! En natuurlijk supergezellig dat ze helemaal naar Cuba komen om vakantie te houden!

Voor jullie een verhaaltje over de keerzijde van Cuba, namelijk het eten. Er zijn zeker mensen in Cuba die goed kunnen koken, maar helaas zijn dat niet de personen die in het motel werken waar ik verblijf... dus krijg ik al 15 dagen lang elke middag en avond bonensoep (soms witte bonen, soms bruine bonen, soms waterig, soms met iets wat groente moet zijn), vlees (een groot stuk, ja, je moet de economie een beetje op gang helpen en als veeteler moet ik dat eigenlijk ook nog lekker vinden...), een koude, gekookte, zoete aardappel (dat is de groente, soms afgewisseld met sperciebonen, ook koud natuurlijk) en soms zelfs een banaan. Dit krijg ik dus twee keer per dag, want hier eet iedereen twee keer per dag warm als dat kan (financieel dus, tijd is genoeg hier). Nu vind ik het helemaal niet erg om even wat minder lekker te eten, bovendien ben ik zo braaf opgevoed dat ik ook nog zeg dat het best lekker is (herken je iets, pap?), maar dan vinden ze wel dat ik meer moet eten om dat te bewijzen. Nu heb ik in Bangladesh heel goed geleerd om ´nee´ te zeggen, dus dat krijgen ze niet van mij gedaan. Maar soms heb je dan toch zin om even wat lekkers te eten....

Nu had ik een hele hoop chocolade meegenomen naar Cuba voor de mensen hier.. ehm ja, daar zijn nu 2 repen al van op... oeps... ja, eerst kon ik het nog verwijten aan een bepaalde periode, maar nu valt het wel erg op dat er twee repen weg zijn en nog maar 3 over... dus moet ik maar even wat anders verzinnen als kadootjes had ik bedacht!

Het komende weekend ga ik die dus maar kopen in Havana, zodat ik lekker chocolade kan blijven eten.. hihi, en dan ook nog maar even kijken of het eten overal zo gevarieerd is! Nou, goed, jullie hoeven dus niet de hele tijd jaloers op me te zijn, maar natuurlijk wel weer als ik terugkom uit Cuba met een superstrak lijntje en lekker bruin van de zon ;)

ps; mooi dat de verjaardagsdate van lenka zo geslaagd was! k hoop alles erover te horen van carli!!

  • 05 September 2006 - 16:25

    Je Zusje:

    Dan zal ik maar niet zeggen dat ik net in de mensa een heerlijke schnitzel met championsaus, frietjes en worteltjes en doperwtjes heb gegeten...anders zou je nog jaloers kunnen worden ook! Wordt t tijd survivalpakketten richting Cuba te sturen? Geef maar een gil! Dikke kus je zusje

  • 06 September 2006 - 19:29

    Boontje:

    .. wacht maar kerel totdat jij twee weken bruine bonen hebt gegeten!! ;)

  • 07 September 2006 - 08:40

    Floris:

    wacht jij maar totdat ik twee weken bruine bonen heb gegeten. Ik heb dan meer medelij met jou.

  • 07 September 2006 - 10:09

    Je Zusje:

    Wees een beetje lief tegen elkaar! Lieve schat, ik zal wel lekker voor je gaan koken hoor! Je zal waarschijnlijk toch een stuk minder eten, dus das gelijk een stuk goedkoper ;p. Nee hoor, ik ben echt trots op je, dat je t daar volhoudt in de rimboe! Dikke kus je zusje

  • 08 September 2006 - 10:39

    Coco:

    Jeetje,
    heb je nog geen hele vis met kop en oogjes gehad? Dan valt het nog wel mee... Grapje hoor, ik voel met je mee. Ik heb nu nog steeds nachtmerries over Charquicán (brrr) Gewoon zeggen dat je een kleine maag hebt, hielp bij mij ook. En zo te lezen hoef je het eerste half jaa dat je weer terug bent zelf niet te koken... hihi
    Liefs

  • 08 September 2006 - 12:49

    Thomas:

    De bonen vliegen je om de oren dus! Nouja beter dan andersom.

    En Floris, hoe heet die beroemde buurt in Amsterdam ook alweer?!

  • 08 September 2006 - 20:53

    Anneke:

    Hey Doriekske!
    En ik maar denken dat je geen email zou kunnen gebruiken?! Jeetje..wat een verhalen al weer. Gaaf om te lezen. Geniet maar lekker van het teveel aan tijd (en de chocolade ;)) Als wij wat repen opsturen, kun jij dan wat extra tijd opsturen misschien?
    Tot later! x Anneke

  • 11 September 2006 - 21:35

    Kwade Vrouw:

    WAAAAT heb je gedaan Floris? Ik ben pas 3 weken weg en nu ga je al naar Amsterdam om je behoeften te bevredigen??? Het valt me van je tegen hoor, dat je daar nu al weer nieuwe Xbox-spellen bent gaan kopen ;)

  • 13 September 2006 - 11:41

    Brie:

    Volgens mij was de wijk Madurodam, aan de grootte van de pooltafels te zien. Achteraf nog best knap dat we dan toch nog een half uur over een potje kunnen doen!

  • 13 September 2006 - 11:42

    Floris:

    Brie = Floris, excuus

  • 14 September 2006 - 07:24

    Thomas:

    Ja en vergeet de dartpijltjes niet. Die waren zo klein dat je ze niet eens in het bord zag zitten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorieke

En...ik ga weer terug naar Bangladesh! Het land dat een plekje in mijn hart heeft veroverd. Dit keer ga ik video's maken met de Kawra varkenshouders, om hun kennis met elkaar te laten uitwisselen over varkens houden en anderen bewust te maken van hun situatie. Die is dat ze 5 dagen per maand niks te eten hebben, geen toegang hebben tot microcrediet, hun kinderen niet naar school mogen en ze door iedereen vernederd worden omdat ze outcasts zijn. Dat moet anders!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 58299

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: