wat doe ik nou? - Reisverslag uit San José, Cuba van Dorieke - WaarBenJij.nu wat doe ik nou? - Reisverslag uit San José, Cuba van Dorieke - WaarBenJij.nu

wat doe ik nou?

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

26 September 2006 | Cuba, San José

Omdat het misschien voor sommigen nog niet helemaal duidelijk is wat ik nou doe in Cuba, hier een klein verhaaltje. Het zijn wel 2 berichten kort na elkaar, maar ja, ik weet ook niet of ik binnenkort weer weken op een boerderij verblijf en niet kan mailen, dan kunnen jullie hier op teren.

Het doel van mijn onderzoek is te analyzeren of de melkveebedrijven in Cuba duurzaam zijn en op welke aspecten. Door het US embargo dat ervoor zorgt dat Cuba niet vrij met andere landen kan handelen en de moeilijke economische situatie, kan Cuba niet veel goederen importeren. Dat zorgt ervoor dat de landbouw op eigen kracht moet functioneren. Ze gebruiken dus nauwelijks machines (kost benzine en dat is er maar beperkt), chemische pesticiden en kunstmest (moet geimporteerd worden en kost knaken) en krachtvoer voor de dieren (kost ook knaken om te importeren). Ze moeten dus andere manieren verzinnen om te kunnen produceren. DAt kan door op een geintegreerde manier te werken. Dit betekent meerdere diersoorten op de boerderij, het verbouwen van verschillende gewassen met verschillende schema's zodat de grond vruchtbaar blijft en het gebruik van bomen en leguminosae die de grond vruchtbaarder maken.

Ik moet dus niet alleen naar de koeien kijken, maar naar het hele systeem op het bedrijf. Daarin zoek ik de moeilijkheden voor de boer (bijvoorbeeld: 6 maanden geen regen en veel zon = niet prettig voor het verbouwen van gewassen) en probeer ik in de literatuur en in discussie met de boeren oplossingen te vinden. Dat kan zeer interessant zijn. Een voorbeeld: elk jaar waaien de dakpannen van de stallen van een boer. Hij wordt een beetje gek van het repareren van het dak, zeker omdat het hem veel geld kost om de dakpannen steeds te importeren. Dus laat hij de dakpannen maar van het dak en moeten de koeien in de zon staan, waardoor ze stress hebben en minder produceren. Hoe kan dit opgelost worden? We bedachten (nou ja, ik niet echt hoor, moet ik eerlijk toegeven) dat er meer bomen rondom de stal geplant moesten worden en ook wat slingerplanten. Die konden via de boom opkruipen en zich over het dak verspreiden. Nu hebben ze hier slingerplanten met een goede harde 'stam', dus die zijn zeer stevig. Zo kunnen de bomen de wind 'breken' en de slingerplant kan makkelijk weer aangroeien als ze beschadigd wordt door de storm. Een handige, goedkope en biologische manier om om te gaan met weersinvloeden.

Ik hoop dat jullie zo wat meer op de hoogte zijn. Het is soms niet helemaal te begrijpen, ook niet voor mij, maar hopelijk is dit stukje wel een beetje duidelijk. Tot mails en vergeet niet de foto's te checken bij het vorige bericht :D

  • 26 September 2006 - 18:59

    Hanneke:

    ah nou is mij veel veel veel duidelijker. Heb je misschien ook wat aan de bd oplossingen, zeer bedrijfs- en omstandigheden gericht. (kan het niet laten mijn oude vak te promoten). Dank voor je uitleg en boer ze
    toedeloe hanneke

  • 27 September 2006 - 14:24

    Mieke:

    Hey Doriekske,

    geweldige foto's! Je moet je wel thuis voelen tussen de koeien... en ze mogen wel blij met je zijn dat jij (of toch iemand anders) ze niet in de zon laat staan...

    Ik heb mijn eerste Spaanse les gehad. Qué tal?? Echt leuk! Probeer het de volgende keer in het Spaans.

    Klinkt heel goed allemaal! Geniet er nog maar lekker van!

    Liefs mieke

  • 28 September 2006 - 14:13

    Floris:

    Ik heb nog wel een aantal oplossingen hoor:
    dakpannen vastzetten met keilbouten of superlijm
    andere zonbestendige koeien kopen
    regendansen
    koeien wit verven
    yoga en meditatie voor koeien
    zonnebrillen voor de koeien aanschaffen
    CAO's voor koeien verbeteren

    Zo moeilijk lijkt me dat toch niet :)

  • 29 September 2006 - 15:42

    Dorieke:

    ... kom jij die boeren (of de koeien) hier dan maar even regendansles geven!! :D

  • 01 Oktober 2006 - 11:45

    Thomas:

    De bouten of lijm lijkt me meer in het straatje van Floris liggen!

  • 01 Oktober 2006 - 19:46

    Anneke:

    Misschien kunnen ze zure room en karnemelk gaan verkopen/gebruiken??!

    Nou ja... tegen jullie geweldig idee kan ik niet op.. ik geef het toe.

  • 02 Oktober 2006 - 11:39

    Floris:

    Ik zeg altijd maar zo: "Mij maakt het niet uit watvoor en hoeveel melk de koei geeft, als ie maar lekker in zijn vel zit en kan genieten van datgeen zich in de wei afspeelt"

  • 02 Oktober 2006 - 19:29

    Anneke:

    Misschien is een regendans dan toch de beste oplossing? Dansen = lichamelijke activiteit = goed voor ontspanning --> beter in je vel zitten? + in dit geval regen, wat het eerste resultaat versterkt..toch?
    Floris, ik zou alvast gaan trainen, die dansen schijnen best moeilijk te zijn. Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorieke

En...ik ga weer terug naar Bangladesh! Het land dat een plekje in mijn hart heeft veroverd. Dit keer ga ik video's maken met de Kawra varkenshouders, om hun kennis met elkaar te laten uitwisselen over varkens houden en anderen bewust te maken van hun situatie. Die is dat ze 5 dagen per maand niks te eten hebben, geen toegang hebben tot microcrediet, hun kinderen niet naar school mogen en ze door iedereen vernederd worden omdat ze outcasts zijn. Dat moet anders!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 58298

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: