Varkens, varkens en nog eens... - Reisverslag uit Jessore, Bangladesh van Dorieke - WaarBenJij.nu Varkens, varkens en nog eens... - Reisverslag uit Jessore, Bangladesh van Dorieke - WaarBenJij.nu

Varkens, varkens en nog eens...

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

14 Januari 2009 | Bangladesh, Jessore

Zondag aangekomen in Jessore. Met de lokale bus gegaan, dus ik heb weer wat elastische oefeningen kunnen doen (neee er passen echt geen 130 personen in de bus; de volgende komt over 30 minuten!). Meteen weer wat oude bekenden gezien: Rahima (mijn kok, schoonmaakster en vervangende moeder in 1), Sonali (haar dochter en mijn Bangla-docent) en Ikram (veldwerker van de NGO waar ik verblijf). Erg gezellig om ze weer te zien en veel bijgekletst totdat mijn Bangla-woordenschat op was...

De dagen erna naar 2 varkenshouders groepen gegaan. Ze herkenden me nog en vonden het erg leuk dat ik weer terug was gekomen. Meteen een hele hoop dingen kunnen zien en wat leuke video's gemaakt. De situatie is niet echt verbeterd, helaas. Wel hebben meer mensen wat een wat hogere opleiding nu, maar dan worden ze weer gediscrimineerd en kunnen geen baan vinden...zo blijft het moeilijk. Maar stapje voor stapje moet het wel beter gaan. In ieder geval kunnen we nu een onderwijsprogramma opzetten in de dorpen: de mensen met hogere opleiding kunnen de jonge kinderen bijles geven en stimuleren om naar school te gaan. Zo wordt een hele groep verbeterd. Hier kom ik nog op terug als ik in NL ben.

De koude douche blijft wennen, maar het eten is nu beter te doseren. Niet meer van die enorme porties rijst met vis, 2 soorten vlees en groenten, maar lunch met brood. Lichaamsbeweging onmogelijk door ricksaws, stoelen overal en hardlopen of sport alleen met een menigte van 50 man om je heen... Internetverbinding nihil, maar inmiddels wel een aantal ATM's waar ik geld kan pinnen. En 's morgens natuurlijk om 4 uur al het gezang vanuit de moskeeen voor het ochtendgebed. Het is weer vanouds.

Door de emails blijf ik gelukkig een beetje op de hoogte van de situatie in Nederland. Nog even wachten met de 11-stedentocht he? De foto's zijn fantastisch in ieder geval! Veel liefs.

  • 14 Januari 2009 - 14:34

    Rosanne:

    Was super om je zo lang te spreken zondag! Fijn dat je weer wat bekenden hebt gezien. Succes nog met al je goeie projecten he! Liefs je zusje

  • 15 Januari 2009 - 00:15

    Janus:

    He dorus!

    Klinkt weer goed hoor!Kom je nog wel een beetje aan je rust toe? Ach waarschijnlijk werkt dit voor jou ook super ontspannend!! Ja inderdaad hier is geen elfstedentocht en het wordt alweer iets minder koud. Al gaat dat natuurlijk samen met wat regen.. Nou ja goed voor de plantjes zullen we maar zeggen! Ik ga maar eens slapen het is al weer veel te laat, lijk wel een student op deze manier! (wilde nog wat op papier zetten voor de dag van morgen...) Anders had ik natuurlijk nog een groot verhaal voor je kunnen schrijven(wilde nog wat op papier zetten voor de dag van morgen...) Nou ik blijf je volgen! Veel liefs Janus!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorieke

En...ik ga weer terug naar Bangladesh! Het land dat een plekje in mijn hart heeft veroverd. Dit keer ga ik video's maken met de Kawra varkenshouders, om hun kennis met elkaar te laten uitwisselen over varkens houden en anderen bewust te maken van hun situatie. Die is dat ze 5 dagen per maand niks te eten hebben, geen toegang hebben tot microcrediet, hun kinderen niet naar school mogen en ze door iedereen vernederd worden omdat ze outcasts zijn. Dat moet anders!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 58324

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: