weekje granma (niet granDma..) - Reisverslag uit San José, Cuba van Dorieke - WaarBenJij.nu weekje granma (niet granDma..) - Reisverslag uit San José, Cuba van Dorieke - WaarBenJij.nu

weekje granma (niet granDma..)

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

24 September 2006 | Cuba, San José

Dag allen.
Allereerst superbedankt voor al jullie mails de afgelopen week. Ik heb meer dan 20 A4tjes vol tekst gekopieerd uit de mails, dus jullie krijgen de komende weken weer mails terug, maar het kan ff duren. Deze week niet gemaild want ik was in Granma!! Dat is aan de andere kant van het eiland. Samen met mijn professor en 19 andere mannen (!?!!) werd ik in een bus gehesen maandagochtend. Toen moesten we 16 uur in de bus zitten en langs allemaal plaatsen om die andere kerels af te zetten. Leuk voor mij (toerist; fotoooosss!), minder voor de andere mensen die dat alles al 101x gezien hadden. ´s nachts aangekomen in Bayamo, de hoofdstad van Granma en in een motelletje geslapen. Ik mocht in de bruidssuite... zucht; een manier om je vriend nog meer te missen als je m al 5 weken niet gezien hebt! Maar het sliep goed. De volgende dag al om 7 uur vertrokken naar het eerste bedrijf. Hier in Cuba zijn twee sectoren van bedrijven: van de staat en prive. De staatsbedrijven hebben een hoop mensen op kantoor en een hoop ´werkers´ in het veld. Weinig eigen initiatief, maar daar komt langzaamaan verandering in, want ze hebben wel door dat dat niet werkt. Dus met de jeep (oude Russische jeep uit het jaar 0) een deel van het terrein over (totale oppervlakte 20.000 hectare!!!!) en bedrijven bezocht die bij het staatsbedrijf horen. Interessant om te zien hoe de mentaliteit van die boeren is en het vergelijken van de productie van hen met prive bedrijven (die we later bezochten).

Nu even wat hoogtepunten, want anders worden jullie gek van het hele verhaal.
- dorieke voorin de jeep en 5 mannen achterin...
- met opgerolde broeken en schoenen in de hand door een modderig weiland banjeren (prof en ik), omdat we er niet konden komen met de jeep
- rijdend op een paard terug (jiiiihaaa)
- de beste fokstieren van het land gezien
- daiquiries gedronken in het cafe waar The Beatles elkaar hebben ontmoet in Bayamo (schijnbaar.. wil iemand dit nog natrekken?)
- het boerderijtje van mijn dromen gezien (30 verschillende soorten dieren, 8 ha, geheel geintegreerd bedrijf qua plant, dier en omgeving en de beste geiten van het hele land)
- helaas geen plek meer voor mij daar en moeilijke communicatie ivm accent van boer en mijn beperkte spaans...
- het ministerie van landbouw van provincie Granma was vereerd dat ik (!?!!) hen een bezoek bracht..
- regelmatig dubbel ontbijt en avondeten gehad (heee: zijn daar mijn kilootjes weer??)
- alle vragen van de wereld gesteld aan mijn begeleider in de bus, omdat hij me vroeg wat vragen te bedenken en ik dat heel serieus heb genomen...
- terugkomen en ineens 50 nieuwe mails hebben

Dikke zoen voor iedereen dus en vooral Floris ;)

  • 24 September 2006 - 15:33

    Dorieke:

    ... en de foto´s komen binnenkort!

  • 24 September 2006 - 15:59

    Giske:

    Hoe krijg je het ook altijd voor elkaar dat mensen vereerd zijn dat jij ze op komt zoeken??? Had ik dan misschien toch het verkeerde stageland ;)

    x Giske

  • 24 September 2006 - 16:16

    Mieke:

    Hey Dorieke,

    Gaaf om te horen dat je zo'n beetje als VIP wordt behandeld en fijn voor Floris dat je niet kunt werken op je droomboerderij! Hij moet je nu al lang genoeg missen!

  • 24 September 2006 - 16:37

    Floris:

    ik ben ook vereerd als ik je op 4 november mag komen opzoeken!

  • 24 September 2006 - 20:38

    Hanneke:

    nou doriekskie aan avondturen geen gebrek. Leuk die foto's bij het vorige bericht. Alleen heb ik niet helemaal helder wat je daar nu doet. (Checking sigars?), ach ik kom er wel achter en geniet tot dan van je schitterende verhalen.
    Hou je haaks en bedankt voor je verslag
    Groetjes Hanneke (aus Thorn)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorieke

En...ik ga weer terug naar Bangladesh! Het land dat een plekje in mijn hart heeft veroverd. Dit keer ga ik video's maken met de Kawra varkenshouders, om hun kennis met elkaar te laten uitwisselen over varkens houden en anderen bewust te maken van hun situatie. Die is dat ze 5 dagen per maand niks te eten hebben, geen toegang hebben tot microcrediet, hun kinderen niet naar school mogen en ze door iedereen vernederd worden omdat ze outcasts zijn. Dat moet anders!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 58318

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: