De eerste video's - Reisverslag uit Khulna, Bangladesh van Dorieke - WaarBenJij.nu De eerste video's - Reisverslag uit Khulna, Bangladesh van Dorieke - WaarBenJij.nu

De eerste video's

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

07 Januari 2009 | Bangladesh, Khulna

Zo, de eerste dagen in het veld zijn alweer voorbij. Ik ben nog niet bij oude bekenden geweest; nu alleen nog nieuwe varkenshouders gezien. Maar ze zijn fantastisch!!! Iedereen wil me dingen laten zien en vandaag heb ik een hele varkensslachtpartij mee mogen maken en gefilmd. Zelfs de klanten van deze varkenshouder vonden het geen probleem om gefilmd te worden, terwijl ze soms stiekem vlees kopen (varkensvlees is niet erg geaccepteerd).

Echte innovaties heb ik niet gezien, maar wel gemerkt dat de Kawra's (Hindoe-kaste) die varkens houden een stuk rijker zijn dan diegenen die het niet doen. Ze vinden het ook allemaal erg leuk dat ik het varkenshouden zo interessant vindt. DAt ik veehouderij uberhaupt interessant vind, vinden ze al raar...laat staan dat ik hun wil filmen en alles wil weten.

De Bangla taal komt ook langzaamaan weer terug. Gelukkig word ik elke dag wel 100x hetzelfde gevraagd: uit welk land ik kom, of ik broers/zussen heb, of ik getrouwd ben (ter info voor Floris: ik antwoord 'ja' ;) ) en daarna geven ze me enorme hoeveelheden eten. Tot nu toe heb ik nog aardig wat voedsel af kunnen weren, maar hoe arm ze ook zijn, ze weten altijd veel eten voor mij bij elkaar te halen. In ieder geval leer ik zo de taal weer snel kennen.

Vandaag maar geen technisch stuk over hun houderijsystemen, maar ik kan zeggen; ze hebben daar een hele leuke kringloop varken-vis-rijst.

Goed, nu gaan we eten. Jullie horen binnenkort meer als het mogelijk is!

  • 07 Januari 2009 - 15:20

    Willem:

    Goed te horen dat het zo goed gaat! Geniet er maar van. Het is hier echt winter. Leuk voor de schaatsers, maar verder...

  • 07 Januari 2009 - 19:07

    Anneke:

    Goed bezig Doriek!
    keep on goin'
    voorzichtig zijn en genietze;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorieke

En...ik ga weer terug naar Bangladesh! Het land dat een plekje in mijn hart heeft veroverd. Dit keer ga ik video's maken met de Kawra varkenshouders, om hun kennis met elkaar te laten uitwisselen over varkens houden en anderen bewust te maken van hun situatie. Die is dat ze 5 dagen per maand niks te eten hebben, geen toegang hebben tot microcrediet, hun kinderen niet naar school mogen en ze door iedereen vernederd worden omdat ze outcasts zijn. Dat moet anders!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 58313

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: