Bangladesh zuid-oost 2 - Reisverslag uit Jessore, Bangladesh van Dorieke - WaarBenJij.nu Bangladesh zuid-oost 2 - Reisverslag uit Jessore, Bangladesh van Dorieke - WaarBenJij.nu

Bangladesh zuid-oost 2

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

04 Februari 2005 | Bangladesh, Jessore

Het stukje werd wel erg lang, dus nu kunnen jullie het in 2 keer lezen. In het weeshuis in Bandarbans werd ik meteen ingeburgerd; ik mocht meedoen met Burmees dansen (toch net wat anders dan de klompendans, dus ik kon er niks van...), kreeg een cremetje van houtspul op mijn gezicht (net alsof je uitslag hebt, maar later een heerlijk glad huidje) en mocht zelfs mee koken. Helaas mislukten de noodles gigantisch (jammer huisgenoten, het worden geen heerlijke maaltijden als ik weer terug ben). Maar dankzij de door Marma volkje zelfgebrouwen rijstewijn heeft niemand er iets van gemerkt. Het is namelijk niet te geloven, maar die mensen worden nog eerder zat dan ik!!! De rijstewijn smaakt als wodka en heeft een zelfde aantal procent alcohol gok ik, dus na een half glas voelde ik het wel zitten. Maar de anderen waren compleet wappie! Begonnen allemaal te dansen en te gillen en met eten te gooien; het leek wel een veeteeltweekend. Beetje jammer dat de zatte mensen controle moesten houden over de weeskinders en die kinders zaten hen nu ontzettend uit te lachen... De volgende dag bij enkele Boeddhistische tempels op bezoek geweest, de monniken zijn echt superaardig. Soms spreken ze geen Bangla, maar meestal valt er wel wat te communiceren. Alle Boeddhisten verblijven 1 keer in hun leven minimaal 7 dagen in een tempel. En dan eten ze alleen dat wat ze van anderen krijgen. Bij een tempel zag ik vele flessen cola, sprite en chips etc; kun je nagaan dat er soms van die dikke monniken bijzitten!!?? Maar het zijn echt hele mooie plekken die ze uitkiezen om tempels te bouwen. Ik heb minstens honderd foto's gemaakt in de afgelopen dagen en vele vanaf de plekken waar de tempels stonden; great view!! Het was zo geweldig in het dorpje in de Bandarbans dat ik er graag lang had willen blijven, maar helaas waren 2 dagen maximaal. Met de Burmese muziek uit de luidsprekers en uitgezwaaid door vele kinders vertrok ik dan ook weer met mijn 2 gidsen... even slikken hoor, maar het dorpshoofd nodigde me uit om een varkensboerderij daar te starten. Ach, wie weet!!! Vervolgens even goed de toerist uitgehangen en met de boot naar het eiland St. Martin. Daar een zeekomkommer gezien, water uit een cocosnoot gedronken op het strand en in de Bengaalse Baai gezwommen!! En.... ik ben bruin geworden!!! Dat was niet echt gelukt de afgelopen 4 maanden, maar toch zit er wat pigment in me! Na 8 geweldige dagen afscheid genomen van mijn gids, hij wilde wel met me trouwen zodat ik in Bangladesh kon blijven... daar moet ik nog maar even over nadenken ;)
Nu weer terug in het vertrouwde Jessore, nog maar enkele weken en dan weer in NL. Daarom niet veel mails meer verwachten, ik geniet er nog even helemaal van hier! Wel ontzettend bedankt voor jullie mails hoor, het is geweldig om te lezen hoe het met jullie gaat! Hopelijk heb ik binnenkort weer tijd om meer te typen. Asalam walekum vanuit hier!

  • 04 Februari 2005 - 19:52

    Pinda:

    haai, het is altijd handig om contacten over de hele wereld te hebben (beetje jammer dat je dan wel met ze moet trouwen :-)) superleuke verhalen om te lezen... vast jammer dat je al weer zo snel terug moet, of niet?

  • 08 Februari 2005 - 11:49

    Leontien:

    Hee Dorieke,
    je blijft van alles beleven! Wel gaaf om te lezen hoor!
    Geniet nog maar even daar!!

  • 08 Februari 2005 - 19:28

    Hanneke Uit Thorn:

    lieve meid, de laatste snik snik loodjes, en terwijl wij hier carnavallen wens ik jou nog een goede laatste tijd en geweldig dat je gedaan hebt wat je deed. bedankt voor het vertellen. het ga je goed, wel thuis
    hanneke

  • 09 Februari 2005 - 10:11

    Annemarietje:

    Brak van het carnavallen wens ik jou nog een paar mooie weekjes!! Wat een belevenissen.. Groetjes en tot binnenkort!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorieke

En...ik ga weer terug naar Bangladesh! Het land dat een plekje in mijn hart heeft veroverd. Dit keer ga ik video's maken met de Kawra varkenshouders, om hun kennis met elkaar te laten uitwisselen over varkens houden en anderen bewust te maken van hun situatie. Die is dat ze 5 dagen per maand niks te eten hebben, geen toegang hebben tot microcrediet, hun kinderen niet naar school mogen en ze door iedereen vernederd worden omdat ze outcasts zijn. Dat moet anders!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 58374

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: