het project - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Dorieke - WaarBenJij.nu het project - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Dorieke - WaarBenJij.nu

het project

Door: Dorieke

Blijf op de hoogte en volg Dorieke

28 December 2004 | Bangladesh, Dhaka

Nog even wat meer over het project waar ik aan werk (onder andere, helaas besteed ik bijna meer tijd aan het bezoeken van huizen, bekijken van culturele programmas en meelopen in rallies voor allerlei onderwerpen), aangezien ik inmiddels door sommige mensen hier als de varkens promocie wordt gezien en ik die naam dus wel even waar moet maken.
Eigenlijk gaat het helemaal niet om de varkens...het project is er om de levensomstandigheden van de Kawra mensen te verbeteren en omdat ze toevallig varkens hebben en daar misschien wel iets aan verbeterd kan worden ben ik hier. Veel discussies voer ik met mensen die denken dat de varkenshouderij geen toekomst heeft in dit land. Daar hebben ze deels gelijk in; de Moslims zullen echt geen varkensvlees gaan eten, ze hebben een afkeer van de varkens en het is strict verboden. Ook de hogere kaste Hindoes en veel Christenen zullen nooit een stuk varkensvlees aanraken. Maar de lagere kaste Hindoes krijgen niet genoeg (dierlijke) eiwitten en vetten binnen en het varkensvlees kan voor hen zeker uitkomst bieden. Bovendien zouden meer mensen het vlees eten als het hygienischer geproduceerd en verwerkt zou worden. Dus daar moeten we aan werken. Dit moet in goed overleg met de varkensboeren, want ze weten weinig van hygiene af en er zijn weinig materialen beschikbaar om het hygienischer te maken. Het ontwerpen van hygienische hokken in deze omstandigheden kan een leuke uitdaging zijn voor sommige Veetelers/techneuten (hint, hint). Bovendien is er geen goed voedsel beschikbaar voor het bijvoeren van de lacterende zeugen en biggen of voor de rest van de varkens in tijden dat er voedselschaarste is. Later meer! moet nu weg... sorry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorieke

En...ik ga weer terug naar Bangladesh! Het land dat een plekje in mijn hart heeft veroverd. Dit keer ga ik video's maken met de Kawra varkenshouders, om hun kennis met elkaar te laten uitwisselen over varkens houden en anderen bewust te maken van hun situatie. Die is dat ze 5 dagen per maand niks te eten hebben, geen toegang hebben tot microcrediet, hun kinderen niet naar school mogen en ze door iedereen vernederd worden omdat ze outcasts zijn. Dat moet anders!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 58348

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 07 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: